2013. december 6., péntek

Karácsonyi készülődés - 2013. No.10. Menü



Ez megint komoly kérdés, pláne, ha az embernek családja van, mégjobban pláne, ha van (és miért ne lenne?) válogatós gyerek is, aki minden nevelés, jópélda és pozitív (olykor negatív) ráhatás ellenére is egyetlen kezén megszámolja, mi az, amit szívesen eszik, és leginkább pláne, ha vegetáriánus és tudatos hajlandóságunk ellenére van a családban "vércse-típusú" vagy anti-reform beállítottságú is. Szóval nem könnyű, és ahelyett, hogy az évek során szerzett rutinnak köszönhetően egyre könyebb lenne, csak egyre nehezebb - merthogy egyre bővül a család. Idén pl. lányom vőlegényével, aki állítólag nem eszi meg azt, ami nem fehérlisztből van.
Mielőtt teljesen elmerülünk az egészségtelen étkek listázásában, utolsó kapaszkodóként érdemes ezt a cikket elolvasni - hátha segít kitartani.
Nagy nehezen végül is összeállt a mi ünnepi menünk - ami persze még a legeslegutolsó pillanatban is változhat - tekintetel arra, hogy lehet, hogy nem bírom majd elviselni a gondolatot, hogy valami extra-vega ünnepi fogással elő ne rukkoljak - legalább a magam örömére. Leánykám felajánlotta, hogy javarészt ő főz - én pedig lagymatagon elfogadtam. Sok szempontól ez az ideális megoldás - csakhogy ő az a bizonyos vércse... :-)
De mindenképpen költség és befektetett energiahatékony, tekintetel arra, hogy szomszédok vagyunk és senkit nem vet fel a pénz, 2 emberre főzni pedig nem annyira gazdaságos, mint egy nagycsaládra.
Tehát a végeredmény a következő:
December 24.
Ebéd: mákosguba, melyhez ő süti a tésztát és mindenki kedve szerint ízesíti cukorral vagy mézzel.
Vacsora: valamilyen módon elkészített hal (ez függ attól, hogy mit kap a piacon, de Petra készíti), maradiaknak rizs, egyébként majonézes krumpli (ezt én készítem, tehát vegán buli lesz, kölesmajonézzel - csak meg ne tudják! ;) ), illetve Ákos kívánságára majonézes kukorica is. Készül némi rántott hal is a válogatósoknak, ha nem ízlene Petra különlegessége.
December 25.
Én itt ragaszkodom a magam részéről a hideg rántott halhoz felkelés után. Ettől a szokásomtól az gész család rosszul van, de nekem meg enélkül nem karácsony a karácsony.
Ebéd: pulykaleves, göngyölt pulykamell (ezeket megint a leánygyermek készíti), krumplipüré.
Na itt lehet, hogy nem bírok majd magammal és készítek valami különleges szejtánt, vagy némi nyers salátát.
Kora esti nasi (vacsizni úgysem bír majd senki): egy kis gyümölcssaláta, amit most új módon szándékozom készíteni. Beszélgetéshez forralt bor alkoholfogyasztóknak Petra által készítve, illetve alkoholmentes forralt "bor" gyerekek és antialkoholisták részére.
December 26. 
A maradékok mellé feltálalhatjuk a várva várt töltöttkáposztát, amit én természetesen vegán módon készítek - Petra csinál maguknak husisat.
Tehát én tulajdonképpen alig főzök, a költségeken megosztozunk, a helyet én adom a közös étkezésekhez, mert mégiscsak ez a családi fészek és itt levegősebb a konyha (étkezőkonyha).
Természetesen máris megfogadtam, hogy utolsó alkalom, hogy engedek a "terrornak", jövőre új hagyományok kezdődnek és az ünnepek miatt még kevésbé fogunk eltérni az egészséges étrendtől, mint hétköznap, már csak azért is, hogy megmutassam: így is lehet különlegeset és finomat alkotni.  A recept szemlét ilyenkor egyébként évek óta a Vegánkarácsonyon kezdem. Most is vettem pár ötletet onnan.
 
  Jaj, majd elfelejtettem a sütiket!
Szóval beigli az nem lesz, mert én már így is elég dagadt vagyok és rajtam kívül senki nem eszi itthon a beiglit. Viszont rászavaztak egy rakás sütire, amelyek java előre is elkészíthető, meg remekül mutat gasztro-ajándékként is:
csokis-zabpelyhes keksz
édes karácsonyi kétszersült
vegán zserbó
Engem pedig izgat még a zserbóbonbon, tényleg csakis ajándékként és a narancsos kosárka. Azt már látom, hogy szaloncukrot idén sem lesz már időm készíteni :-( De a boltit meg nem vagyok hajlandó megvenni.
Teszem hozzá, gyilkos lesz az édesség készlet, mivel Petra és a párja is cukrász... 
 Hát ennyi. És most nekilátok bevásárlólistát íri :-)

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése